Bobby

Opdracht 1: Visual Culture – Reclame doek en etalage

Samsung Galaxy S4 reclame
samsung
Dit gigantische reclamedoek voor de Samsung Galaxy S4 is gespot op de Stadhouderskade. De hedendaagse mens kijkt op gebied van telefoons niet zozeer naar wat deze kan, maar meestal eerst naar hoe deze eruit ziet. Voor een merk als Samsung is het dus nodig om mensen eerst te zien lokken met het uiterlijk van de telefoon. Samsung toont daarom de nieuwe Galaxy S4 op een doek van enkele vierkante meters groot. Ik vind dit een mooi voorbeeld van visual culture, omdat het niet te veel weg geeft van de nieuwe Galaxy S4, maar wel al een goede indicatie geeft hoe deze is. Aan de consument de fantasie en de keus om te ontdekken wat de Galaxy S4 kan.

DIDI “Jouw Maxima stijl”-reclame
maxima
De volgende foto is gemaakt in de Kalverstraat bij de kledingwinkel DIDI. Ook DIDI speelt in op de troonopvolging met een nieuwe kledinglijn. Deze is gericht op Maxima. In de etalage is een tekening van Maxima haar gezicht te zien met daarbij de simpele tekst Jouw Maxima stijl. Ook hierbij wordt dus een visualisatie weergeven, zonder te veel informatie weg te geven. Ook hierbij is dit op marketinggebied sterk, omdat je de consument triggert om verder te visualiseren over de kledinglijn, vervolgens jouw winkel in te lopen en eventueel een product aan te schaffen.
———————————————————————————————————————-

Opdracht 2: doelgroep 50+ – KNLTB en Dieetenvoeding.nl

KNLTB Senior Plus Eendagstoernooi
Untitled
De Koninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond denkt ook aan de 50 plussers. De KNLTB moedigt 50 plussers aan om te blijven tennissen zolang dit kan. De bond biedt een paar keer per jaar het Senior Plus Eendagstoernooi aan. Hier nemen veel actieve tennissers van 50 jaar en ouder deel aan, vinden leuke tenniswedstrijden plaats en is er een lunch met alle deelnemers.

Elke vereniging ziet dat er steeds meer 50 plussers komen en blijven tennissen, maar niet meer zo nodig prestatief willen spelen. De gezelligheid is steeds belangrijker en de uitslag steeds minder belangrijk. In samenwerking met diverse verenigingen in het hele land biedt de commissie Tennisstimulering van de KNLTB activiteiten aan, die voldoen aan dit karakter. Waaronder dit toernooi.

Dieetenvoeding.nl
Dieetenvoeding.nl speelt ook in op gezond eten voor ouderen. Met een heel artikel met vooral voeding feitjes voor ouderen laten zij zien hoe belangrijk gezond en goed eten is. Ze openen het artikel met vooroordeel dat veel mensen hebben. Gezond eten gaat alleen over diëten en opofferen. Maar! Gezond eten is een levensstijl. Het artikel toont alle voordelen van gezond eten, wat je nodig hebt, tips et cetera om ouderen op het goede spoor te zetten. Hiermee kunnen ouderen gezond oud worden, hun geest verscherpen, zich beter voelen en langer en sterker leven.

Concept
Doelgroep: 50+
Product: Kamasutra-cursus voor senioren

Veel mensen denken dat senioren geen seks meer hebben, omdat ze dit niet meer willen of hier niet toe in staat zijn. Niks is minder waar. Een recent (Youtube)interview toonde aan dat senioren nog regelmatig seks hebben of willen hebben. Daarom zal er een Kamasutra-cursus gemaakt worden voor senioren. Deze zal eerst alleen gehouden worden op de Kamasutra-beurs. Deze cursus helpt senioren singles en koppels aan een gezond, maar toch ook wild en geschikt seksleven.

———————————————————————————————————————-
Opdracht 3: Doelgroep -50 – H&M en Yves Saint Laurent

H&M Beyoncé’s bikinilijn
1Untitled
Mijn eerste voorbeeld is de bikini-/badpakkenlijn van Beyoncé voor de H&M. Het is niet per se gepresenteerd voor de doelgroep jongeren tot 25 jaar. Toch zie ik H&M als een merk voor wat jongere mensen (onder de 30 jaar) en daarnaast is Beyoncé erg populair bij de jongere generatie (ongeveer 16 jaar tot de mid-twintig). Ik vind het naast deze bikinilijn sowieso erg interessant hoe merken/bedrijven soms gebruik maken van bekendheden. Meestal slaan ze de plank mis door een onbekende of niet al te populaire artiest te kiezen of een die totaal niet bij het merk past. Ik vind de keuze van H&M erg geschikt vanwege de doelgroep, de lijn die Beyoncé gecreëerd heeft/presenteert en het feit dat Beyoncé zo bekend, maar vooral ook populair is en als icoon gezien wordt.

Yves Saint Laurent kleedt Daft Punk
Untitled
Mijn tweede voorbeeld is ook weer een indirect voorbeeld van aan de man brengen. Saint Laurent kleedt vaker artiesten om zo de merknaam weer wat op te laten leven bij het publiek van deze artiest. Dit keer koos Saint Laurent om Daft Punk en Pharrell aan te kleden in hun nieuwe clip van de single Get Lucky. Ook Daft Punk en Pharrell zijn bekend en populair bij de jongere of feestende generaties. Het publiek van Daft Punk gok ik vooral op 18 jarigen tot eind twintig en dat van Pharrell (net als Beyoncé) vooral op 16 jarigen tot mid-twintigers. Het verschil tussen H&M en YSL is dat H&M het product van Beyoncé tijdig aanbiedt en YSL de artiesten geheel kleed in één clip en daarmee in de publiciteit komt en dus onder de aandacht bij het publiek van Daft Punk en Pharrell. Je zou denken dat dit een onzinnige manier is en het de beide groepen fans weinig kan schelen wat de artiest nou draagt in een clip. Toch komt het door de publiciteit onder de aandacht en blijft het hangen.

———————————————————————————————————————-

Opdracht 4: HEMA en het individu
321463_535207626521497_269286719_n-1
Vanwege de social media komen grotere delen bevolking met elkaar in contact. Je ziet veel meer van je eigen vrienden, maar ook van mensen die je niet kent. Fashion is iets wat bijvoorbeeld erg beïnvloed kan worden door social media. Stijlen, outfits en kledingstukken komen online terug en worden overgenomen en komen in de mode. Veel mensen lopen achter de horde ‘fashionista’s’ aan, maar juist door de grote groepen mensen die dezelfde stijl dragen, willen mensen zich afzonderen en hun eigen stijl creëren. Kijk bijvoorbeeld naar hipsters. Aangezien deze vele mensen zich willen afzonderen met hun ‘eigen stijl’, wordt dit ook weer langzaam een stijl.

HEMA kan hier iets aan doen. Create your own … HEMA heeft vele producten waaronder kleding. Consumenten kunnen vanaf nu hun eigen kleding ontwerpen. Met een aantal varianten van kledingstukken (bijvoorbeeld een v-hals shirt, u-hals shirt, polo etc.) krijgt de consument verder de vrije loop. Ze mogen kleuren gebruiken, foto’s, teksten, printjes noem maar op. Doe je een simpel shirt met alleen een bepaald woord erop, betaal je minder dan een shirt met vijf verschillende printjes en foto’s. Zo kunnen mensen grappige cadeautjes maken voor anderen, maar ook hun eigen stijl creëren. Dit kan altijd uitgebreid worden naar meerdere artikelen in het assortiment (schoolspullen, keukenservies etc.)

Opdracht 5: Het Laatste Avondmaal

Origineel Het Laatste Avondmaal
Untitled

Verbastering
2

Ik gebruik voor deze opdracht Het Laatste Avondmaal. Het hele verhaal hierachter is natuurlijk Jezus die het verraad aankondigt en allemaal erg leuk, maar wat je concreet ziet is een groep mensen aan tafel voor een maaltijd. Tegenwoordig gebeurt dit steeds minder. In gezinnen niet, maar ook met vrienden minder. Mensen hebben het tegenwoordig erg druk en hebben daardoor niet altijd tijd om rustig te eten. Ze eten haastig iets of hebben een ander ritme en eten dus later. Mocht er dan een maaltijd tussen zitten tussen meerdere mensen, zal de aandacht nooit 100% op elkaar gevestigd zijn. Doordat er overal internet is en iedereen alles wilt delen met zijn vrienden, is merendeels van de maaltijd wel iemand op zijn telefoon aan het kijken. Ze spreken met anderen via Whatsapp, sturen foto’s van hun eten via Instagram etc. Het gezellige gevoel van samenzijn verdwijnt hiermee een beetje, omdat je niet altijd iedereens aandacht hebt.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s