Coolhunts

Voor dat wij een creatief product of dienst kunnen bedenken hebben wij onderzoek gedaan naar trends op het gebied van fashion in Amsterdam en op het internet. In week 16 en 17 zijn we Amsterdam in gegaan om COOLHUNTS te spotten op het gebied van Fashion.

We hebben veel verschillende trends gevonden en gefotografeerd. Eco-fashion blijft een opvallende trend die bij veel fashion winkelketens terug te vinden is. Wat wij ook hebben ontdekt is dat veel aspecten van sportkleding terug komen in de casual/street wear. Zo heeft Adidas de lijn ‘performance’ bedoeld als kwaliteitsmerk voor de sportmarkt en ‘Adidas Originals’ voor de dagelijkse draagbare (vrije tijds-) kleding. Tegenwoordig is het verschil in beide lijnen steeds kleiner geworden. Om elke trend verder te onderzoeken hebben wij verschillende personen binnen onze doelgroep geïnterviewd.

Hieronder vindt u het beeldmateriaal en de beschrijvingen van de gespotte trends!

———————————————————————————————————————————————-
BobbyH&M Conscious
Schermafbeelding 2013-05-04 om 01.04.05

Trendfactoren: Sociologie/cultuur en ecologie
Megatrend: Duurzaamheid
Maxitrend: Milieubewust consumeren
Microtrend: Eco-fashion

H&M Conscious
De maatschappij is zich steeds bewuster van de uitputting van de aarde en wil dit tegen gaan. Men probeert dit probleem te koppelen aan merken om het onder de aandacht te brengen bij de consumenten. Het probleem doet zich voor op ecologisch gebied, namelijk duurzaamheid. Deze twee factoren hebben er voor gezorgd dat de consument milieubewuster consumeert. De maatschappij accepteert het niet langer als merken onverschillig zijn over het thema duurzaamheid en ecologie.

Duurzaamheid en fashion
Er wordt steeds meer aandacht besteed aan de duurzaamheid van materialen en producten. De markt voor duurzame producten groeit en steeds meer bedrijven gaan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dan hanteren ze de triple-P benadering. Dit houdt in dat ze een balans zoeken tussen People, Planet en Profit.

Milieubewust shoppen
Men let steeds meer op de oorsprong van producten. Dit begon al eerder met levensmiddelen, maar dat gebeurt nu ook steeds meer bij kleding. De consument heeft behoefte aan fair products en gaat milieubewuster shoppen.

Eco-fashion
H&M besloot om daar op in te haken. In 2007 begon H&M een klein gedeelte van hun producten te fabriceren met duurzame grondstoffen. Dan kun je denken aan o.a. biologisch katoen, gerecycled polyester, gerecycled polyamide en Tencel. Anno 2013 is de collectie flink uitgebreid en wordt er ook veel meer promotie voor gemaakt. Onlangs was er in Amsterdam een speciale Conscious Experiece (Kalverstraat) waarbij de viral (filmpje) tot leven komt. Wij denken dat dit in 2020 een gewoonte zal zijn en dat alle kleding bestaat uit duurzame grondstoffen.

Trendpiramide
Slide1

Lees het interview hier interview
———————————————————————————————————————————————-
Daan – Herintroductie sportschoenen

JCDecaux holografische primeur Nike - 3

Trendfactoren: Technologie en sociologie/cultuur
Megatrend: 
Individualisering
Maxitrend: 
De behoefte om uniek te zijn
Microtrend:
 Herintroductie van sportschoenen

Mode en comfort
Schoenproducenten proberen altijd een balans te vinden tussen mode en comfort. Echter gaat de voorkeur meestal uit naar het uiterlijk van de schoen. Nike, dat zich zowel op sportschoenen als op casual schoenen richt, heeft de Nike Free 5.0 totaal anders gepositioneerd dan de voorgaande vier types uit de ‘Nike Free’ lijn. Voorheen lag de focus van ‘Nike Free’ op sportprestatie en comfort. Deze focus wist Nike in 2013 uit te breiden naar casual wear dat een totaal nieuwe doelgroep ging aanspreken. Deze flexibele schoenen zitten namelijk niet alleen als gegoten aan je voeten, maar hebben ook een sportieve uitstraling die zowel op de atletiekbaan als op straat gedragen kan worden.

Van het veld naar de vloer
Naast de ‘Free’ lijn heeft Nike ook zijn ‘Jordan’ lijn weten uit te breiden naar een nieuwe doelgroep. In 1984 introduceerde Nike zijn eerste basketbalschoenen, de “Nike Air Jordan 1”. Deze lijn heeft zich 25 jaar weten te focussen op de sportwereld. Totdat in 2009 de eerste herintroductie van deze schoen genaamd de “Nike Air Jordan Retro 1” op het toneel kwam. Na deze stap heeft Nike tot op het heden zijn Jordan’s zowel geproduceerd voor basketballers als voor de minder sportieve mens.

Voetbalschoenen betreden het toneel
‘Bikkembergs’ wist in 2000 al de schoenenmarkt te veroveren door de traditionele voetbalschoen aan het gewone volk te werpen. Binnen een korte tijd werd deze voetbalschoen onder menig spijkerbroek gedragen en was hij niet meer van het straatbeeld weg te denken. Na het dalende succes van zowel de voetbalschoen als het merk ‘Bikkembergs’ zelf wist “Cruyff” dit succes weer buiten het voetbalveld onder de aandacht te brengen. De associatie met Johan Cruijff is onder andere de reden dat de voetbalschoen tot de dag van vandaag nog steeds op straat te vinden is.

Trendpiramide

Trenpiramide

Lees het interview hier interview
———————————————————————————————————————————————-
Evány – Interactive Fitting Room van Adidas

Trendfactoren: Technologie, sociologie/cultuur en economie
Megatrend: Technologisering
Maxitrend: Snel en efficiënt winkelen
Microtrend: Interactieve winkels

Interactieve technologie
Het aantal online consumenten groeit en groeit. Detaillisten en fashionketens moeten hier op inspelen omdat zij hun omzet zien dalen. Door gebruik te maken van nieuwe technnologie, social media en de visuele cultuur die onder de consument heerst proberen zij het aankoopproces te beïnvloeden.

Online winkelen
Mensen kopen onder andere online omdat ze dit 24 uur per dag kunnen doen, er niet voor de deur uit hoeven en het thuis kunnen laten bezorgen. Het werkt snel en efficiënt.

Adidas
Adidas speelt op deze ontwikkelingen en de wensen en behoefte van de klant in. Intel heeft voor het merk een virtuele Footwear muur ontwikkeld. Deze muur brengt de traditionele winkel en e-commerce samen. Zo kan Adidas op een beperkt oppervlak een breed assortiment aanbieden. Heb je een mooi paar schoenen gevonden dan kan je deze op de winkelvloer bestellen. Dit doe je op iPad die je krijgt van een van de medewerkers.

Adidas staat er om bekend dat zij zich altijd blijven ontwikkelen op het gebied van hun producten of de aanbieding van hun producten. Zo hebben zij ook een interactieve paskamer die leest als ware het kledingstuk dat je hebt gepakt en aan het passen bent. Vervolgens kun je op een levensgroot touchscreen zien hoe het product is gefabriceerd en wat de bijpassende producten zijn. Verder kun je zeggen wat je van het product vindt en het delen via verschillende social media. Zo is het passen van kleding een hele belevenis!

Trendpiramide
Slide1

Lees het interview hier interview
———————————————————————————————————————————————-
Jazz – 3D printing
Afbeelding

Trendfactoren: Technologie en sociologie/cultuur.
Megatrend: Technolisering
Maxitrend: Zelfexpressie
Microtrend: 3D-printen

Derde industriële revolutie
Er komen steeds meer technieken bij en tegenwoordig weten we dat alles bijna te maken is. De samenleving heeft steeds meer behoefte om anders te zijn dan de rest. Ze zijn klaar met massaproductie en willen producten personaliseren. Ze zeggen dat het 3D-printen de derde industriële revolutie wordt. Door de nieuwe technologie, of te wel 3D-printtechnologie, kunnen we door computer gestuurde printers driedimensionale eindproducten fabriceren. Modeontwerpers en grote merken hebben hierop ingespeeld.

De eerste 3D-printer voor het grote publiek
Tijdens de Drie Dwaze Dagen in 2011 verkocht de Bijenkorf voor het eerst een 3D printer van het Nederlandse bedrijf “Freedom of creation”. Hiermee werd de 3D-printer ook onder het grote publiek bekender en maakte 3D-geprinte fashion een grote stap voorwaarts.

Iris van Herpen – geprinte fashion
Pionier op het gebied van 3D-kleding printen is de Nederlandse haute couture ontwerpster: Iris van Herpen, een van de meest opvallende modeontwerpsters op dit moment. Op Fashionweek Paris 2012 showt Iris een rok, cape en jurk die gemaakt zijn door een 3D-printer. In samenwerking met het bedrijf Stratasys is Iris erin geslaagd het kledingstuk in 1 stuk te printen met zowel harde als zachte materialen.

In het onderstaande filmpje legt Iris uit wat de kracht is van de samenwerking tussen fashion & 3D Printen.

Hoon Chung – geprinte schoenen
Het is niet alleen mogelijk om kleding uit een 3D-printer te laten rollen, maar ook schoenen kunnen geprint worden. Dat bewijst de ontwerper Hoon Chung, student aan het prestigieuze Londen College of Fashion.

Geprinte schoenen

Trendpiramide
Slide1

Lees het interview hier interview
———————————————————————————————————————————————-
Kelvin – Nieuwe technologieën in de sportkleding wereld
Afbeelding3

Trendfactoren: Technology en cultuur/sociologie
Megatrend: Technologisering
Maxitrend: Behoefte aan betere sportkleding
Microtrend: Technisch sportswear

Nike Flyknits
We vinden steeds meer uit en door de technolgie worden producten steeds verbeterd en komen er nieuwe producten op de markt. De maatschappij weet dat bijna alles te maken is en heeft behoefte aan steeds vernieuwende producten. Producten die bijvoorbeeld ons dagelijks leven bevorderen zodat wij sneller kunnen leven.

Technologisering en sportkleding
Jaren vliegen voorbij en met de jaren komen er steeds nieuwe technieken bij. Technologisering is een trend waar iedereen mee te maken heeft. Het heeft een grote inloed op het dagelijks leven maar ook in de kledingwereld, met name sportkleding.

Behoefte innovatieve sportkleding
Een steeds vaker voorkomende trend is dat men weer massaal gaat sporten. Dit kan gewoon een tripje zijn naar de sportschool of het beoefenen van een echte sport. Er is natuurlijk een behoefte om sportkleding en schoenen te kopen om de sporten uit te voeren. Elk jaar worden duizenden schoenen op de markt gebracht. Er worden steeds nieuwere technieken ontwikkeld om bijvoorbeeld het prestatievermogen van de sporter te verbeteren, zoals prestaties meten. De consument heeft de behoefte aan innovatieve sportkleding om beter te kunnen presteren.

Technisch sportswear
Zo heeft Nike voor zijn sportschoen de Flyknits een unieke manier om schoenen te passen. Door de neus een minuutje met stoom te verwarmen, kan de stof zich nog beter naar je voet vormen. Of sportmerk Freya Active die gebruik maakt van Polygiene Technology dat ervoor zorgt dat er minder bacteriën worden aangemaakt tijdens het sporten, waardoor je geen luchtje achterlaat als je een uur hard hebt gesport.

Trendpiramide
Slide1

Lees het interview hier interview
———————————————————————————————————————————————-
Mariska – Rihanna en River Island
Untitled

Trendfactoren: Cultuur/sociologie en economie
Megatrend: Celebrity culture
Maxitrend: Identificeren met beroemdheden
Microtrend: Celebrity fashion collecties

Celebrity culture
De detailhandel heeft het moeilijk door de economische crisis. Hierdoor zijn ze voortdurend bezig om hun producten zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Tegenwoordig leven wij in een celebrity culture. Vanaf de jaren 90 groeit de invloed die beroemdheden hebben op ons doen en laten, cultuur, politiek en religie en natuurlijk mode en fashion. Vrijwel iedereen doet, bewust of onbewust, mee aan deze rage. Dat wil zeggen dat men zich laat beïnvloeden door celebrities.

Identificeren met beroemdheden
Maar wat is de invloed van deze beroemdheden? En dan met name de invloed van deze beroemdheden op fashion.
Waar een tijd geleden catwalk modellen nog de rolmodellen van jongeren waren, worden jongeren tegenwoordig geïnspireerd door beroemdheden. Beroemdheden hebben een aanzienlijke macht in het beïnvloeden van modetrends. Om erbij te horen willen jongeren er graag net zo uit zien als de beroemdheden, of beter nog, kleding dragen die ontworpen is door de beroemdheden.

Rihanna ontwerpt kleding voor River Island
En dit laatste, kleding dragen die ontworpen is door een beroemdheid, kan bij River Island. Voor deze Britse winkelketen heeft beroemdheid Rihanna ondertussen al haar tweede collectie ontworpen. Samen met haar designpartner Adam Selman heeft Rihanna zich ingezet voor de nieuwe wintercollectie. Mede doordat Rihanna een stijlicoon is, is de collectie een groot succes.

Trendpiramide
Slide1

Lees het interview hier interview
——————————————————————–
RosanneProtective & Nourishing Clothing

Big_The_Etsy_Logo

Trendfactoren: Ecologie, technologie
Megatrend: Technologisering
Maxitrend: Behoefte om jezelf te kunnen beschermen tegen bacteriën en invloeden van buitenaf
Microtrend: Beschermende en voedende kleding

Protective & Nourishing Clothing
Mensen willen zich beter kunnen beschermen tegen virussen bacteriën en gevaren van buitenaf. Zou het niet makkelijk zijn als jouw kleding de vitaminen en anti-oxidanten afgeeft die jij nodig hebt zodat je van binnenuit beschermd wordt?

Mondkapjes
We zagen het al een aantal jaar terug toen het SARS-virus zich vanuit Azië verspreidde. Mensen wilden zich beschermen tegen het virus en gingen mondkapjes dragen. Nog steeds zie je veel Aziaten met mondkapjes die zichzelf willen beschermen in steden waar veel uitlaatgassen en slechte stoffen in de lucht hangen. Deze trend zal zich in de komende jaren gaan ontwikkelen tot een standaard fenomeen, kleding die je beschermt en voedt.

mondkapje-mode-1

Nieuwe stoffen en technieken
Nieuwe technieken zullen ontwikkeld worden waardoor kleding ons kan beschermen tegen gevaarlijke stoffen en bacteriën. Niet alleen zal de kleding ons beschermen door middel van innoverend afwerend materiaal, maar ook zullen deze nieuwe stoffen de benodigde vitaminen, anti-oxidanten en mineralen afgeven waardoor onze weerstand op pijl blijft.

Hoe gaat dat eruit zien?
Er bestaan al materialen en stoffen die gebruikt worden in beroepen die werken met chemisch afval, maar dit materiaal is in het dagelijks leven nog niet draagbaar.

BioHazard-Suits

Er zullen dus nieuwe stoffen en technieken gecreëerd moeten worden die iedereen over een aantal jaar kan dragen als normale kleding.

Allereerst zullen er haute couture varianten ontworpen worden die je zou kunnen vergelijken met de ‘Bubelle Dress’ van Philips. Als de technieken ver genoeg gevorderd zijn zullen deze toegepast worden in de kleding die over 7 jaar gedragen wordt zodat je jezelf kunt beschermen van binnen en van buiten.

Trendpiramide
Slide1

Lees het interview hier interview
———————————————————————————————————————————————-
StephanieEtsy
etsy_logo

Trendfactoren: Economie, sociologie/cultuur en ecologie
Megatrend: Individualisering
Maxitrend: De behoefte om uniek en authentiek te zijn
Microtrend: Tailormade/homemade fashion

Etsy
De langdurige economische crisis, het verlangen naar het uniek zijn en het bewuster worden van de uitputting van de aarde heeft er voor gezorgd dat de consument anders consumeert. Individualisering en duurzaamheid zijn samen met de laagconjunctuur drie belangrijke megatrends. Deze zijn van grote invloed op de ontwikkeling van de fashionindustrie.

Individualisering en fashion
De laatste jaren zijn mensen steeds individueler ingesteld. De consumenten hebben specifieke wensen en behoeften. Ze zijn hun eigen individu en zijn steeds minder gevoelig voor massacommunicatie. Mensen willen zich op het gebied van fashion onderscheiden van de massa. Zij willen ook weten waar de producten die zij kopen vandaan komen en of het duurzaam ontwikkeld is.

Uniek en authentiek
De consument heeft een grote behoefte om uniek te zijn en geniet van authenciteit. Daarbij vinden zij het belangrijk om te weten waar de kleding die zij kopen vandaan komt. Hierdoor hebben zij behoefte aan handgemaakte en op maat gemaakte producten. Ze zijn bereid om hier meer voor te betalen dan een kledingstuk van een bekende fashionketen.

Tailor- en home made fashion
Er zijn steeds meer websites die zelfgemaakte producten verkopen aan de consument. Het zijn unieke producten waar vaak maar één exemplaar van is of van een onbekende designer. Een goed voorbeeld hiervan is etsy.com. De website heeft meer dan 800.000 online shops met 15 miljoen ‘one-of-a-kind’ items. De producten zijn handmade en de maker heeft een eigen profiel waar de ontwerper zijn producten verkoopt. De missie van Etsy is om de commercie een nieuwe vorm te geven zodat zij samen aan een fijnere en duurzamere wereld kunnen bouwen.

Trendpiramide
Slide1

Lees het interview hier interview
———————————————————————————————————————————————-

 

Conclusie

 


Individualisering, technologisering en duurzaamheid
08CBFC46-D4FB-4EAE-ADD7-74A8C36CDCE3

Na het coolhunten zijn we tot de volgende conclusie gekomen. De megatrends individualisering, technologisering en duurzaamheid voeren de boventoon. Ze hebben een grote invloed op de behoefte van de consument. Consumenten hebben vooral de behoefte om uniek te zijn en genieten van authenticiteit. Dit zal in de toekomst alleen maar toenemen. Ook vinden ze het belangrijk om duurzame producten te kopen en worden steeds milieubewuster. Wij denken dat milieubewust consumeren een steeds grotere impact zal hebben op de fashion en retail industrie. De laatste Bangladesh ramp zal voor veel veranderingen zorgen op het gebied van kleding productie. Volgens experts gaat de interactieve technologie een grote invloed krijgen op het winkelproces. Adidas heeft al interactieve paskamers en Tesco liet reizigers op het vliegveld Gatwick boodschappen bestellen op een levensgrote iPad. Deze laatste ontwikkeling zal er voor zorgen dat er veel concepten ontwikkeld worden die op deze ontwikkeling inspelen. Ons doel is om een product of dienst te bedenken die inspeelt op deze megatrends en de behoefte en wensen van onze doelgroep. Deze conclusie is volledig gebaseerd op onze coolhunts.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s