Daan

Opdracht 1: Visual Culture – Schiphol en NS

Visual culture

Kussend paar op Schiphol
Wanneer je als buitenlander op Schiphol aankomt had je de tickets niet hoeven te boeken om te weten waar je bent. Dit Delfts blauw kussend paar is een door de jaren heen kenmerkend geworden voor Nederland en zal door de wereld herkend worden. Schiphol is echter niet de enige in Nederland die dit beeld gebruikt om een glimlach te toveren op de passerende toeschouwers. Albert Heijn heeft in het verleden namelijk ook al zijn schuifdeuren weten te beplakken met dit verliefde stel.

Van B naar A

Van B naar A
Nu we allemaal toch nog een beetje in dat oranje sfeertje zitten zal ik nog even terugkijken naar de leuke inhaker die NS heeft gemaakt op het nieuwe koningspaar. De voor de hand liggende woordspeling was voor NS dé kans om extra aandacht te geven aan Alexander die de voormalige koningin van Nederland Beatrix van haar 33 jaar durende taak mag verlossen. Vanaf Donderdag 25 April rijdt er namelijk een knal oranje trein door Nederland die de troonswisseling benadrukt met een variant op hun eigen belofte: “van B(eatrix) naar A(lexander)“.

———————————————————————————————————————-

Opdracht 2: 50 Plussers – Sporteldag en Danone Activia

Limburgse Sporteldag voor 50+
Schermafbeelding 2013-05-22 om 07.44.45
Op de Sporteldag kunnen 50-plussers 40 sporten ontdekken en genieten van een leuke dag. De sportdienst zorgt voor busvervoer vanuit iedere deelgemeente.Zoals u ziet worden de ouderen fit en actief op de websitebanner gezet.

Danone Activia
Danone Activia is zich bewust van de doelgroep 50 plus. Zij hebben ook geëxposeerd op de 50 plusbeurs in Utrecht. In deze commercial zie onderstaande video worden zij ook fit, vitaal, hip en bij de tijd afgebeeld. Ze zitten samen achter de laptop te ontbijten. Geen verouderd en betuttelend beeld dacht ik zo.

Doelgroep: 50 plussers
Concept: Grannygun

Grannygun klein

Voor vele ouderen is het doen van boodschappen een hele opdracht. Het voortduwen van een overvolle winkelwagen of het tillen van een mand gevuld met liters jus d’orange is lang niet meer zo makkelijk als vroeger. Het bestellen van boodschappen via internet is al voor een groot deel van de markt een instrument om het boodschappen doen makkelijk te maken. Toch willen de ouderen wel het product voor de aankoop beleven, net als voorheen. Het concept om ook de ouderen zonder computer het gemak van boodschappen doen te laten ervaren is het “Shoot & Shop” systeem. Dit concept laat mensen artikelen door middel van een ‘Grannygun’, artikelen in een virtuele winkelmand plaatsen. Wanneer de persoon naar de kassa gaat wordt er door een automaat het winkelmandje bij elkaar gezocht. Dit moet voornamelijk de alledaagse producten leveren om zo het systeem niet al te duur te maken. Ouderen kunnen rustig door de winkel lopen en hoeven alleen maar de barcode te scannen zonder hun winkelagen voort te duwen. Dit concept is tevens ook een marketingtool voor de supermarkt door op een scherm op de scanner suggesties bij het product aan te bieden.

———————————————————————————————————————————————————————————————————-

Opdracht 3: Doelgroep -50 H&M & Christian Louboutin

Doutzen voor H&M

Één van grootste modeketens van de wereld heeft onze eigen Doutzen Kroes weten te strikken als hoofdmodel voor hun zomer collectie. H&M gebruikte eerder dit jaar al Beyoncé om hun bikini’s te promoten. Nu is het de beurt aan onze Friese godin om de dames massaal in naveltruitjes en korte spijkerbroekjes over de boulevard te laten paraderen. Kijkend naar Nederland hebben de Scandinaviërs een goede slag geslagen om dit Doutzen als gezicht van de H&M te tekenen. Een bekend Nederlands model waar elke man en vrouw weet van heeft zal iedereen een tweede keer naar de poster laten kijken. Vooral voor de dames onder ons die nog geen ontmoeting hebben gehad met Eva is Doutzen Kroes een rolmodel.

Happen naar Christian Louboutin
Waarschijnlijk zal deze Franse schoenontwerper bij veel vouwen een belletje doen rinkelen wanneer er een hoge hak met rode zool door de gangen wandelt. Het handelsmerk van Christian Louboutin heeft namelijk door de jaren heen een groot publiek opgebouwd. Echter ligt de nadruk van zijn campagne over de zomercollectie van 2013 niet op deze duivelsrode schoenzool. Deze campagne is geïnspireerd door de Belgische kunstenaar René Magritte. Surrealistische beelden van een hak dat wordt gebruikt als aas laat menig vrouw naar deze schoen happen. Deze campagne is vooral te zien in Frankrijk, de Verenigde staten en Londen waar het hoofdkantoor van Christian Louboutin is gevestigd. Deze campagne leek mij goed aan te slaan omdat dit beeld heel makkelijk kan worden omgezet naar een guerrilla-actie, dit is echter nog niet gerealiseerd.
Christian-Louboutin-campagne-zomer-2013
——————————————————————————————————————————————————————————————————–
Opdracht 4: Hema – Boodje Rookworst

414888_428442080531386_1264518961_o
De Hema is een Nederlands concept dat helaas niet buiten ons koude kikkerlandje te vinden is. Toch zijn wij niet altijd maar binnen de grenzen te vinden en sparen wij elk jaar weer voor een luxe vakantie naar het buitenland. Wij als Nederlander gaan namelijk elk jaar massaal op vakantie naar Frankrijk, Spanje en Italië, maar genieten wij ook daar voordelen van de Hema? Iedereen heeft in zijn huis wel een product waar een ‘Hema labeltje’ aan hangt. Het product is namelijk voor iedereen toegankelijk doordat het een betrouwbare en goede kwaliteit levert voor een scherpe prijs.

“Bootje Rookworst” is een campagne van de Hema dat Nederlanders ook in het buitenland laat genieten van het plezier wat de producten te bieden heeft. Dit wordt echter op een leuke, minder realistische wijze gedaan, maar zal hierdoor ook hun merkidentiteit versterken. In de top 10 vakantiebestemming van de Nederlanders komen op het strand in plaats van ‘Bananen’, ‘Rookworsten’ op het water te liggen die door de speedboten worden voortgetrokken. Dit is door de jaren heen het symbool van de Hema geworden en zal door vrijwel iedereen worden herkend.  Dit onder het mom van: “Je kunt altijd en overal het plezier van de Hema ervaren”.
Bootje Rookworst
———————————————————————————————————————————————————————————————————-
Opdracht 5: Renaissance & trends
Adam en Eva
De modellen worden steeds dunner waardoor de “normale” vrouw relatief dikker wordt. Hierdoor zijn de badpakken dit jaar een hype geworden dat ook de wat molligere vrouwen kan laten stralen op het strand. Toch is er een doelgroep die de winter lang zit te zwoegen in de sportschool om in de zomer hun afgetrainde lichaam tevoorschijn te toveren. De bikini is er tegenwoordig in veel soorten en maten, maar zo klein als de ‘string bikini’, was er voorheen nog geen. Deze stringbiki is een bikini waar het stof nét groot genoeg is om de edele delen te verbergen. Dit was natuurlijk tientallen jaren ‘not done’ in het openbaar.In het beroemde schilderij ‘Adam en Eva’ van Jan Gossaert zijn Adam en Eva afgebeeld met de verboden vrucht (de appel) en de slang (Satan). Na het eten van de appel schaamde ze onmiddellijk voor hun naaktheid. Dit is natuurlijk maar een verhaal uit de Bijbel, maar het is voort gevloeid uit de realiteit waar naaktheid altijd al schaamte met zich mee bracht. Echter zie je in het hedendaagse straatbeeld steeds meer schaars geklede dames die zich niet schamen voor hun lichaam.