DESTEP-analyse

In de onderstaande tekst hebben wij de belangrijke ontwikkelingen op demografisch, economisch, social-cultureel, technologisch, en ecologisch niveau beschreven. Wij zijn van mening dat deze ontwikkelingen, nu en in de toekomst, invloed zullen hebben op de fashion retail-industrie.

Demografische ontwikkelingen
dv2092031

Vergrijzing zet door
De prognose is dat het aantal ouderen 65-plussers zal blijven toenemen. De verwachting is dat het aantal 80-plussers vanaf 2025 ook sterk zal toenemen binnen de groep 65-plussers. Dit noemen ze de dubbele vergrijzing. De schatting is dat het aantal jongeren van 0 tot en met 19 jaar in 2025 zal afnemen van 25% naar 21% van de totale Nederlandse bevolking (hetnationaalkompas.nl, 2012).

Nederland staat dus grote demografische veranderingen te wachten. Zoals de vergrijzing, de dalende beroepsbevolking die nu al te merken is en de bevolking en aantallen huishoudens die als geheel zullen blijven groeien. Dit laatste zal ervoor zorgen dat er in 2040 1,3 miljoen mensen en 1,1 miljoen huishoudens bijkomen (pbl.nl, 2013).

De voorspelling is ook dat er groeiende regionale verschillen zullen optreden in Nederland. De groei van de bevolking zal vooral in de Randstad zijn, terwijl krimp vooral optreedt in dunner bevolkte regio’s (pbl.nl, 2013).

Economische factoren
zalando-kortingscode
Detailhandelsbestedingen staan onder druk
In de tweede helft van 2012 viel de Nederlandse economie terug in recessie. Belangrijke oorzaken hiervan zijn de afnemende groei van de export, de slechte huizenmarkt en men heeft minder te besteden. Het aantal werkelozen is het afgelopen jaar met 115.000 toegenomen dat betekent dat Nederland nu in totaal 571.000 werkelozen heeft. (Rijksoverheid, 2013)

In de detailhandel van kleding (omvat winkels in dames- en/of herenboven- kleding, baby- en kinderkledingzaken, bodyfashion (lingerie) en gemengde kledingzaken) kwam 70 procent van alle bestedingen terecht bij kledingwinkels. Grootste deel van deze omzet is van de damesmode met 38 procent. Door de komst van buitenlandse ondernemingen als Zalando op de Nederlandse markt is er een grote verschuiving van de fysieke winkel naar het online winkelen. Hierdoor worden de fysieke winkels gedwongen om ook een online kanaal in te zetten dat nu al als oriëntatie niet meer weg te denken is. De online omzet in kleding groeide in 2012 met 15,8%. De totale omzet in kleding kromp in deze periode met 2,8%. (ABN AMRO, 2013)

Sociaal-culturele factoren
Schermafbeelding 2013-06-05 om 11.27.03
Individualisering
De individualisering is al jaren te merken in de Nederlandse samenleving. Dit is onder andere te merken aan het aantal eenpersoonshuishoudens dat toeneemt en de ontkerkelijking (Inspectie SZW, 2013). Zoals de inspectie SZW schrijft (2013) opmerkt: ‘Traditionele sociale verbanden maken plaats voor fragmentatie van de samenleving in informele netwerken, waar groepen met een bepaald belang elkaar treffen en met elkaar onderhandelen. Deze ontwikkeling wordt versterkt door de mogelijkheden van internet. Zo kunnen risico’s ontstaan voor groepen burgers die niet, of minder, gebruik kunnen maken van de groei- ende individuele autonomie’. (p.19)

De consument wil niet meer in een hokje gestopt worden en is niet meer gevoelig voor massacommunicatie. Zij willen aangesproken worden op hun specifieke wensen en behoefte. Ook hebben zij behoefte aan individueel contact met merken dat op dit moment wordt gestimuleerd door nieuw media. Consumenten vinden dat er in de winkels vooral veel van het zelfde ligt en zoekt naar maatwerk en unieke producten. Meer dan de helft van de consumenten wil een unieke stijl hebben. Dit betekend niet automatisch dat het product wat gekocht wordt ook uniek moet zijn. (cbwmitex, 2013)

Door de economische crisis zal er meer behoefte zijn aan sociale harmonie in 2020 en eerder. Men geeft niet meer aan goede doelen, maar helpen elkaar op lokaal niveau.

Technologische ontwikkelingen
Sight-An-8-Minute-Augmented-Reality-Journey_03-@-GenCept
Beleving en integratie fysiek met online
De retailer moet zichzelf onderscheiden om succesvol te blijven. Beleving speelt hierbij een belangrijke rol naast het inspelen op technologische ontwikkelingen. De consument wil geïnspireerd worden en zich meteen kunnen visualiseren voor dat het product wordt aangeschaft. Daarbij speelt snelheid ook een rol. We hebben steeds minder tijd om fysiek naar de winkel te gaan. Daarom moet de webshop efficiënt helpen bij het oriëntatieproces. Om te kunnen concurreren met de online webshop moet de fysieke winkel online gaan en zoveel mogelijk gebruik maken van nieuwe technologie. Technologische ontwikkelingen zijn belangrijk bij de integratie van de fysieke winkel en de online winkel. Belangrijke technologische ontwikkelingen zijn: augmented reality, 3D-printen, interactief winkelen, GPS, RFID en de QR code (Frankwatching, 2013).

Ecologische ontwikkelingen

media_xll_5792432

Belangrijke ecologische ontwikkeling is MVO dat staat voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het is geen trend maar serious business. Door de groeiende klimaat problemen, grondstoffen die schaars zijn, de economische crisis en de slechte arbeidsmarkt is het van belang dat bedrijven mee gaan in deze ontwikkeling om te kunnen blijven concurreren. Vooral in de retail en fashion is dit van groot belang en helemaal na de laatste grote Bangladesh ramp. Het bedrijf van de toekomst is een glazen huis en transparant zijn om zijn duurzame prestaties zegt Arend Ringenier (2013) (p.10).

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s