Doelgroep

Wij hebben ervoor gekozen om ons te richten op Nederlandse vrouwen van 17 tot en met 23 jaar. De reden hiervoor is omdat wij in de toekomst met ons product willen samenwerken met merken als H&M, River Island en Bershka. De doelgroep die deze kledingwinkels hebben ligt tussen de 17 en 30 jaar. Wij hebben voor vrouwen gekozen omdat, hoewel mannen zich steeds meer bezig houden met fashion, vrouwen zetten net dat stapje extra. Wij hebben verder gesegmenteerd naar studenten omdat zij wel heel nauwlettend de laatste fashiontrends bijhouden maar weinig te besteden hebben.

Doelgroep
De doelgroep bestaat dus uit vrouwen van 17 tot en met 23 jaar die studeren. Momenteel is het aantal vrouwen in Nederland dat binnen deze doelgroep valt 714.942. Het CBS voorspelt dat er in 2020 721.000 vrouwen binnen onze doelgroep vallen.

Inkomen
Het gemiddeld besteedbaar inkomen van de doelgroep is 770 euro per maand. Hieronder valt het geld dat studenten maandelijks van hun ouders krijgen (ouderlijke bijdrage), de studiefinanciering (basisbeurs, aanvullende beurs, rentedragende lening, collegegeldkrediet), inkomsten uit bijbaantjes, overige inkomsten (inkomsten uit stages, eigen bedrijf, inkomsten uit onregelmatige activiteiten), zorgtoeslag en huurtoeslag. Gemiddeld geeft de Nederlandse studente 149 euro per maand uit aan studiegerelateerde zaken, 449 euro aan levensonderhoud, 96 euro aan ontspanning en 84 euro aan overige uitgaven (Studentenmonitor, 2009).

Koopgedrag
Uit een onderzoek van het NIBUD is gebleken dat studenten gemiddeld 200 euro uitgeven aan hun uiterlijk. Hieronder vallen kleding en schoenen, accessoires (sieraden, riemen, sjaals), verzorgingsartikelen (gel, make-up, shampoo) en de kapper (Nibud, 2012).

Uit recentelijk onderzoek door Rank a brand blijkt dat de helft van de Nederlandse jongeren tussen de 18 en 25 jaar het belangrijk vindt om groene producten te kopen. Maar zij weten niet zo goed weet waar zij op zouden kunnen letten wanneer zij een aankoop doen. Daarbij zijn er verschillende meningen over wat duurzaamheid inhoudt onder de doelgroep:

  • 45 % denkt aan merken die op een milieuvriendelijke en eerlijke wijze gemaakt worden;
  • 30 % denkt aan merken die producten verkoopt die langer mee gaan;
  • 16 % denkt aan merken die financieel gezond zijn tijdens de economische crisis. (Vara, 2012)

Studeren
Binnen onze doelgroep is ongeveer 60% voltijd student, volgt 40% een HBO-studie en is 40% WO student. De leeftijdscategorie van 20 tot en met 21 jaar is het meest representatief op het hoger onderwijs. Op het HBO besteden studenten gemiddeld 35 uur per week aan hun studie. Op het WO is dit iets minder, namelijk 33 uur (studentenmonitor, 2010).

Het aantal personen dat studeert aan het hoger onderwijs komt uit op 243.510 personen. De verdeling is als volgt:

  • Leeftijd 17 jaar: 7.415;
  • Leeftijd 18 jaar: 25.784;
  • Leeftijd 19 jaar: 39.579;
  • Leeftijd 20 jaar: 46.921;
  • Leeftijd 21 jaar: 47.303;
  • Leeftijd 22 jaar: 42.437;
  • Leeftijd 23 jaar: 34.071. (studentenmonitor, 2010)

Werk
Studenten werken gemiddeld 13 uur per week (2 a 3 dagen) aan betaalde arbeid. Dit aantal kan oplopen tot 23 uur als het gaat om oudere studenten (CBS, 2009). De banen in de horeca, en winkels zijn het populairst. Van de studenten werkt 14% als winkelbediende en 11% werkt als kelner of serveerster (CBS, 2009).

Uitgaan
De meeste jongeren houden zich bezig met uitgaan. Veel zitten (ruim een derde) wekelijks in een café. De discotheken zijn ook erg populair. Ruim de helft gaat maandelijks naar een discotheek. Discotheken zijn meer in trek bij de meisjes dan bij de jongens. Jongens gaan op latere leeftijd naar een club (CBS, 2013).

Woonsituatie
De woonsituatie van studenten in grote steden zijn voornamelijk uitwonend binnen hun studiestad op de voet gevolgd door de inwonenden buiten hun studiestad. Degene die binnen hun studentenstad wonen delen over het algemeen hun voorzieningen zoals de badkamer en de keuken. Uitwonende studenten die buiten hun eigen stad een kamer hebben profiteren voornamelijk van het voordeel van een eigen woning. Van de studenten die in hun studiestad wonen betalen 42% een huur van onder de €300,-, 33% betaalt tussen de €300,- en €400,- en maarliefst 24% betaalt een huurprijs van boven de €400,- (Monitor Studentenhuisvesting 2012).

Mediagebruik
Van de studenten bezoekt 76% NU.nl om nieuws te bekijken (studenten.net). Geen stijl staat op de tweede plaats met maar 18%` van de studenten en 99% van de studenten gebruikt Youtube. Vrouwen downloaden 40% meer applicaties dan mannen. Wat betreft betaalde apps geven vrouwen hier 87% meer aan uit, en betaalde apps worden ook 17% meer gedownload door vrouwen (mobilemarketing.nl, 2013). Vrouwen maak meer gebruik van social media dan mannen, daarbij participeren ze ook meer in het delen op sociale netwerken. Ook maken vrouwen meer gebruik van Twitter. Vrouwen zijn op social media voornamelijk geïnteresseerd in posts die te maken hebben met ‘Do it yourself’. Volgens het onderzoek van Telecompaper heeft 60% van de 15 tot en met 29 jarige Nederlander een smartphone (Marketingfacts, 2011).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s