Marktanalyse: Fashion retail-industrie

winkeletalages

De branche in 2013
In het eerste kwartaal van 2013 heeft er een lichte krimp plaats gevonden in de omzet van de Nederlandse fashion branche (GFK, 2013). Ondanks de recessie gaat het in de online fashion branche goed. Er wordt steeds meer online verkocht en meer fysieke winkels vinden hun weg in het wereld wijde web. Belangrijke webshops op het gebied van fashion zijn Wehkamp, Zalando, H&M, V&D en de Bijenkorf. Deze websites worden regelmatig bezocht door de online fashion consument (Frankwatching, 2012).

Het aantal webshops en nieuwe concepten groeit enorm waardoor de concurrentie ook stijgt. Hierdoor blijft het belangrijk om constant de wensen en behoeften van de doelgroep in kaart te brengen en hierop in te spelen (Frankwatching, 2012). Belangrijke termen zijn: beleving, service, locatie, prijsstelling, personeelsbeleid, en presentatie. Deze moeten goed op elkaar en op de doelgroep afgestemd zijn. Er moet ook op de meeste recente modetrends ingespeeld worden en een prijs-kwaliteit verhouding en snelle collectiewisseling is van essentieel belang (Rabobank, 2013).

Markt ontwikkelingen en de toekomst
Verkoop via meerdere kanalen is erg belangrijk omdat de consument zelf wil kiezen waar en wanneer het product gekocht kan worden. De consument heeft steeds minder tijd en maakt keuzes op het gebied van: offline, online, gemak, snelheid, genieten en beleving (Rabobank, 2013). Veel merken maken dan ook gebruik van meerdere vormen van retail in de kledingbranche. Zo hebben wij zowel een fysieke als een online winkel. Ook zijn er multichannel retailers, die via meerdere kanalen producten aanbieden zoals fysiek, online, catalogus en via een smartphone (met een applicatie of met mobiel internet).

In Nederland is de Bijenkorf een goed voorbeeld van hoe je moet inspelen op de toekomst. Ze zijn zeer actief op social media en maken gebruik van een omnichannel-klantstrategie (Marketingfacts, 2013). Dit zal in de toekomst alleen nog maar meer uitgebreid worden met behulp van onder andere nieuwe technologie. Er zijn een aantal belangrijke concepten die in de toekomst nog verder worden ontwikkelt op het gebied van innovaties in de fysieke winkel, duurzaamheid, technologie en zelfexpressie. Hier een aantal belangrijke voorbeelden:

  • Integratie fysiek met online

Zo hebben wij al bij onze coolhunt de interactieve paskamer van Adidas gespot. De doodgewone kabine waarin je je kleding past, gaat in de toekomst compleet veranderen. Momenteel wordt er in verschillende winkels al gebruik gemaakt van de zogenoemde ‘high-tech’ paskamers. Zo heeft Adidas Group een interactieve paskamer gecreëerd (C.Zagel,2013). Deze paskamer biedt de gebruiker de mogelijkheid om bijvoorbeeld informatie te vinden over de producten en geeft styletips. Daarnaast zit er nog een social element in verwerkt, waar de consument hun outfits kunnen delen met vrienden op verschillende social media platformen (YouTube, 2013).

Adidas is erg vooruitstrevend op het gebied van integratie fysiek met online. Zo hebben zij ook een met Intel een virtuele schoenenmuur ontworpen. De schoenenmuur is een levensgrote touchscreen in een fysieke winkel waarop je de schoenen collectie kan bekijken, reviews kan lezen en specificatie kan opvragen. Als je een paar schoenen hebt gevonden die je wilt hebben dan kun je deze bij de kassa kopen met een bijvoorbeeld een Ipad (YouTube, 2012).

Tecso en Burberry hebben ook ontwikkelingen op dit gebied. Zo heeft Burberry in Londen een digital store geopend. De integratie van fysiek met online zal zich in de toekomst steeds meer ontwikkelen tot een punt dat er nog maar weinig winkel medewerkers nodig zullen zijn (YouTube, 2012).

  • Technologie en kleding

Ook het Nederlandse merk Van Gils gaat mee met deze ontwikkelingen. In april opende het merk een brand store in Rotterdam met interactief maatpak. Speciaal voor de brand store ontwikkelde Van Gils een No Stitch, No Story Suit. Het interactieve maatpak heeft een speciale knoop die met behulp van de Van Gils app via een smartphone gescand wordt, waardoor de drager zich incheckt in het pak. Je locatie, een foto en/of een bericht worden dan via sociale media gedeeld en je kunt een stomerij in de buurt vinden via de app (Dutchcowgirls, 2013). De functionaliteit van kleding zal in de toekomst steeds belangrijker worden op het gebied van bescherming, het dagelijkse leven vergemakkelijken en andere innovatie. Dit is nu al te zien bij producten van Nike zoals de Flyknit, de Bubble dress van Philips en de moisturising jeans van Wrangler (YouTube, 2013).

Schermafbeelding 2013-05-29 om 21.06.59

  • Uniek en zelfexpressie

De komst van de 3D printer gaat voor veel verandering zorgen op het gebied van Fashion. Dit is ook tijdens het coolhunten naar voren gekomen. Modeontwerpers gebruiken het al maar in de toekomst zal de particuliere consument ook toegang hebben tot een 3D printer. De Bijenkorf verkoopt al een 3D printer voor thuisgebruik (Bijenkorf, 2013). Met een 3D printer kun je volgens experts in de toekomst custome made producten printen (YouTube, 2013).

De consument heeft veel behoefte om uniek te zijn geniet van authenciteit en fashion is een manier van zelfexpressie. Hier een aantal concepten die op deze behoefte inspelen:

Etsy.com – deze website heeft meer dan 800.000 online shops met 15 miljoen ‘one-of-a-kind’ items.
Of a kind – is een platform voor designers die limited-edition items verkopen.
Geometee – een webapp waar je zelf een T-shirt opdruk mee kan ontwerpen.
NIKEiD – via de website kun je zelf een Nike schoen ontwerpen en kopen.

Schermafbeelding 2013-05-29 om 22.10.24

  • Online en apps

Online en mobiele platformen in de fashion retail-branche zijn flink in opkomst. Winkels komen steeds met meer nieuwe ideeën om de consument vast te houden als klant en ze een totaal nieuwe ervaring aan te bieden als het gaat om het kopen van kleding. Dit maken zijn mogelijk door de beleving aan te bieden binnen comfort zone thuis, maar ook mobiel. Op de website van Britse retailer Asos kunnen bezoekers online een catwalks bezichtigen, die de kleding tonen (Seqwood, 2011).

Een groot deel van de online aankopen wordt weer retour gestuurd. De webwinkels bieden een gratis retour service aan maar deze kosten lopen hierdoor hoog op. Deze retouren zijn niet alleen omdat het kledingstuk tegenvalt maar ook omdat het gewoon niet past. H&M heeft op het eerste probleem al een oplossing gevonden. Je kunt kiezen uit verschillende modellen die je helemaal kunt aankleden. Inclusief ketting, tas en ring (H&M, 2013). Virtueel passen is in opkomst. Je kunt in de toekomst je eigen foto uploaden en het kledingstuk aantrekken. Zalando zit op dit moment in de testfase van dit concept (Emerce, 2013).

Schermafbeelding 2013-05-29 om 22.57.01

Op dit moment zijn er ook verschillende apps die het shoppen vergemakkelijken, je op de hoogte stellen van de nieuwe trends of  het een eigen style helpen te creëren. Zoals de app van ASOS, een Engelse fashion webshop (Asos, 2013).
Schermafbeelding 2013-06-04 om 13.02.47

    • MVO en duurzaamheid

Duurzaamheid is een belangrijk thema geworden in de fashion. Dit zie je onder andere terug in de grote events. Jaarlijks houdt de Amsterdam International Fashion week een competitie met het thema duurzaamheid.‘The competition question is: Design three outfits and write a business plan, which explains how your fashion enterprise contributes to sustaining biodiversity’. (The Green Fashion Award, 2012) De winnaar wordt beloond met The Green Fashion Award en een geldbedrag. Dit concept is in 2010 gelanceerd met als doel duurzame mode te stimuleren en de biodiversiteit te bewaken. (The Green Fashion, Award, 2012)

Niet alleen in de couture is duurzaamheid een belangrijk onderwerp, winkelketens als H&M, C&A, Zara maar ook de kleinere merken moeten eraan geloven. Eén van de ontwikkelingen die vaker voorkomt, is dat mainstream merken zich meer gaan focussen op duurzaamheid. Neem bijvoorbeeld H&M met haar H&M Conscious campagne (Modemythes, 2013). In de ogen van de consument zijn de investeringen in duurzaamheid een goede zaak, echter als het gaat om aankopen, dan haken zij af. De consument associeert ‘duurzame kleding’ nog steeds met ‘duur’. Daarnaast zijn er meer maatregelen genomen op het gebied van werkomstandigheden in de landen waar de producten worden geproduceerd. Veel merken zien in dat het voor slechte publiciteit kan zorgen, als er geen actie wordt genomen. (Sonja, 2013)

In Amerika staat het merk American Apparel bekend om zijn lokale kledingproductie. In tegenstelling tot veel andere kledingfabrikanten produceren zijn hun kleding lokaal. Hierdoor hebben zijn de grootste kledingfabriek in heel Noord-Amerika. Hun werkwijze is; korte lijnen, dicht op de trends van de markt en snel handelen (American Apparel, 2013).

amapporgevironment_header

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s