Jazz

Opdracht 1: Visual culture Ajax & de Bijenkorf

Kampioenschap ajax 2012-2013

Ajax
Iedereen die een voetbalwedstrijd heeft bezocht of heeft gezien op televisie, is het wel eens opgevallen; visual culture is ook hier aanwezig. Dit in de vorm van spandoeken, logo’s en tekens. De onderstaande foto is gemaakt tijdens de kampioenswedstrijd Ajax – Willem II. De supporters pakte groots uit om zo hun spelers nog extra te steunen en naar de overwinning te helpen. Na de 3-0, was de wedstrijd uitgespeeld. Hierbij werd het onderstaande spandoek getoond, om zo duidelijk te maken dat dit al de 32ste landstitel is die binnen is gehaald en om natuurlijk op deze manier het kampioenschap te vieren met beelden!

Bijenkorf kroontje

De Bijenkorf viert de kroning!
De kroning van ons nieuw koningspaar zal niemand zijn ontgaan. Zeker niet voor de mensen die de Dam in Amsterdam, net als ik, hebben bezocht. De Bijenkorf Amsterdam heeft namelijk 2 kronen bovenop de Bijenkorf laten plaatsen. Toen ik op de dam kwam was dit het allereerste dat mij opviel! De kronen zijn namelijk 10 meter hoog en wegen 270 kilo per stuk, ze dus niet te missen! Volgens de Bijenkorf is het warenhuis onlosmakelijk verboden met de Dam en daarmee ook met het Koningshuis, met de 2 kronen wilde ze een extra feestelijke sfeer creëren op de dam, iets dat naar mijn mening gelukt is!

———————————————————————————————————————–
Opdracht 2: 50+ – Eenkunstgebit.nl en het Bewegingscentrum 50+

Eenkunstgebit.nl
Op de website: http://www.eenkunstebit.nl kan men alle informatie vinden over kunstgebitten. Van de kosten van een kunstgebit tot de behandelingen. De website is overzichtelijk en is goed vormgegeven. De 50+ers worden heel direct, persoonlijk en niet betuttelend aangesproken. Ook zie je op de website een stel 50+ers die duidelijk genieten van het leven. Dit is een goed voorbeeld van een website waar er goed met 50+ers wordt gecommuniceerd.

eenkunstgebit.nl

Bewegingscentrum 50+
’s Hertogenbosch heeft als enige stad van Nederland een speciaal bewegingscentrum voor mensen van 50 jaar en ouder dat niet alleen dient om in beweging te blijven maar ook de leden voorziet van hun sociale contacten.

Het activiteitenprogramma van het Bewegingscentrum 50+ wordt regelmatig uitgebreid en aangepast. Voorbeelden van de activiteiten zijn: badminton, wandelen, yoga, zumba, Taiji, ect. Er is altijd deskundige begeleiding aanwezig en het gaat niet alleen om het sportieve deel van het centrum maar ook zeker het gezellige deel! Na het sporten kan er altijd een gezellig kopje koffie gedronken worden in de kantine.

De website van het Bewegingscentrum 50+ ziet er overzichtelijk uit . De website is niet heel spannend maar hij is duidelijk, eenvoudig en simpel. Iets wat onze doelgroep erg zal fijn zal vinden. Alle nodige informatie valt te vinden op de website, van sportrooster tot een inlogportal voor leden.

website bewegingscentrum 50+

Concept
Doelgroep: 50+ers die gebruik willen gaan maken van social media.
Product: versimpelde Facebook applicatie

Als 50 plusser moet je natuurlijk wel met je tijd mee gaan, en wat is hedendaags de grootste trend? Inderdaad, social media. Veel oudere mensen, die inmiddels opa en oma zijn geworden, willen graag bijhouden wat de kinderen en kleinkinderen allemaal uitspoken. Daar is Facebook de ideale oplossing voor. Voor de jongere generaties is Facebook niet meer dan een standaard routine. Vaak wordt er niet gesnapt wat de 50+ers niet snappen aan Facebook, zo moeilijk is het toch allemaal niet?

Doordat oudere generaties tekstueel ingesteld zijn hebben ze meer tijd nodig om de site te bekijken en te begrijpen, ook zijn er veel functies die zijn niet snappen. Om deze leergierige 50+ers opweg te helpen hebben wij een applicatie ontwikkeld die heel eenvoudig uitlegt wat Facebook is en welke mogelijkheden de website biedt. Daarnaast kan men na de tutorial inloggen in een speciale vereenvoudigede Facebook applicatie. Bij deze applicatie zijn alle visuele plaatsjes weggelaten en vervangen door simpele teksten waardoor alles voor de gebruiker een stuk duidelijker en helderder wordt. Op deze manier kunnen ook “opa” en “oma” op de hoogte blijven van de bezigheden van de kinderen en kleinkinderen!

——————————————————————————————————————————————————————————————-

Opdracht 3: Doelgroep -50 – River Island & DSquared

Rihanna 
c20130504_rihanna_landingpage_update2
Als modeontwerpers ergens hun inspiratie vandaan halen dan is het wel van de London Fashion Week. Hier werpen alle grote merken hun collectie aan het publiek in de hoop dat hun kleren het straatbeeld gaan over nemen. Ook Rihanna was eind februari te zien op deze catwalk en vertegenwoordigde de nieuwe collectie van River Island. Dit merk onderscheid zich door een wat stoerdere straatlook te creëren en vinden Rihanna daar perfect voor. Deze Amerikaanse zangeres is een groot voorbeeld voor vele vrouwelijke tieners en staat regelmatig in de spotlight. Vandaar dat dit icoon vele ogen naar zich toe zal trekken. Deze stoere look bestaat vooral uit zwarte kleding met fel gele accenten waarbij River Island de emotie van “gevaarlijk” wil overdragen aan het publiek. De opvallende kleurencombinatie is op elk medium terug te vinden en zal niet onopgemerkt gepromoot worden.

DSquared Back 2 School

Voor de jongens onder ons die onder andere naar school gaan om zich te profileren, heeft DSquared de spijker op zijn kop geslagen. Met hun lijn ‘Back to School’ hebben zij de stoere look gecombineerd met de schoolse ‘nerd’ look. Met deze collectie hopen ze de scholen te vullen met leren laarsjes, stropdassen en brillen. Een niet alledaagse look voor deze doelgroep, maar door middel van de stoere modellen die catwalk bestormen hoopt DSquared een trendsetter te zijn binnen deze generatie. Vele andere merken hebben deze look al proberen te introduceren, maar dit heeft tot heden maar een klein publiek weten te bereiken. Door een zakelijke tint aan de kleding te geven zal deze volwassen look ook voor een oudere doelgroep toegankelijk zijn. Deze campagne zal misschien niet landelijk onder de aandacht zijn, maar binnen scholen worden kledingtrends razendsnel overgenomen. Vandaar dat DSquared zich geslaagd heeft gepositioneerd.

————————————————————————————————————————————-
Opdracht 4: Concept voor de Hema

De Hema
Tompouce

De trend die op dit moment een grote rol speelt in de samenleving is ongetwijfeld social media. Hier doet de Hema nog niet erg veel mee en hier valt dus nog veel te behalen. Bedrijven kunnen via social media veel naamsbekendheid en klantenbinding afdwingen op een relatief goedkope manier. Er moet dus een concept komen waardoor de Hema positief wordt neergezet op verschillende social media platforms en waar mensen blij van worden.

Een handelskenmerk van de Hema is naast de welbekende rookworst de tompouce. Op deze tompouce kunnen ook afbeeldingen worden gedrukt. Er worden in een aantal Hema winkels automaten geplaats waar je zelf een tompouce kan laten bedrukken met jouw Facebook-profiel foto. De Hema wilt hier natuurlijk ook iets voor terug. De persoon logt zijn Facebook in op de automaat en er komt automatisch een tompouce uit, je betaald hierbij niet met geld maar met een Facebook-like. Op deze manier is iedereen blij, Hema met de aandacht die het dit bedrijf biedt en de persoon een gratis tompouce, die hij ook nog eens ruimschoots kan gaan delen op alle andere social media kanalen. Waardoor andere mensen ook in aanraking komen met deze leuke actie en het zichzelf zo zal uitbreiden.

——————————————————————————————————————————————————————————————-

Opdracht 5: Schilderij uit de renaissance

Het originele schilderij:

laatste avondmaal

Mijn bewerkte versie:

Laatste avondmaal

Het laatste avondmaal is geschilderd door Leonardo da Vinci. Het is een afbeelding uit de scene van het laatste Avondmaal van Jezus zoals deze wordt beschreven in de Bijbel. Tijdens dit maal kondigt Jezus aan dat een van zijn discipelen hem zal verraden.  Da Vinci schilderde de reactie op deze aankondiging. De reacties van de discipelen verschilde van schrik tot woede.

Vroeger was het avondmaal een moment om samen te komen en de dag door te nemen met elkaar. Hedendaags is het beeld veranderd van mensen die gezellig samen komen naar een beeld waarin iedereen bezig is met zijn telefoon. Iedereen wilt elk moment van de dag bereikbaar blijven en aan iedereen laten zien waar hij/zij mee bezig is. Dit is de trend individualisering. Iedereen wilt zichzelf laten zien naar de buitenwereld. Het is dan ook echt een trend geworden om foto’s van je eten te delen met je vrienden op social media platforms.

Op mijn afbeelding is het origineel te zien van ‘Het laatste avondmaal’ en mijn bewerkte versie waarop iedereen bezig is om het laatste avondmaal te fotograferen en te delen op social media (klik op de afbeeldingen om de grotere afbeelding te zien, hier zie je de details beter). Het laatste avondmaal was dus niet alleen voor Jezus en zijn 12 ‘followers’, maar nu voor Jezus, zijn 12 discipelen en al hun ‘followers’ op Facebook, Instagram en Twitter.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s