Mariska

Opdracht 1: Visual culture Heineken en Rembrandt plein

Untitled

Heineken reclame
Mijn eerste voorbeeld van Visual Culture in Amsterdam gaat over Heineken. Iedereen kent, het volgens velen, lekkere Heineken biertje wel. Vrijwel iedereen weet dan ook hoe dit biertje, en het logo van dit bier eruit ziet. Hier hebben ze in Amsterdam, vlak bij het Leidseplein, goed op ingespeeld. Boven op het gebouw van Grand Café Heineken hoek staan twee enorme Heineken biertjes gevisualiseerd. Deze twee enorme biertjes zijn een enorme eyecatchers en lokaas voor zowel toeristen als Amsterdammers. Door de visualisatie van het bier, Heineken, is het in één blik duidelijk wat er binnen te halen valt. Er wordt nog eens extra verduidelijkt dat het om Heineken gaat, en niet om een ander willekeurig merk, door het logo van Heineken (met de welbekende ster) zowel in als naast het biertje te laten zien.

Untitled

Beeldscherm Rembrandt plein
Mijn tweede voorbeeld van Visual Culture bevind zich op het Rembrandtplein. Iedereen die wel eens op het Rembrandtplein komt kent de enorme reclameborden boven Escape wel. Dit is een goed voorbeeld van Visual Culture. Visual Culture komt met name door 2 dingen. Eén we maken meer gebruik van beelden en twee door de groeiende marketing. Deze enorme beeldschermen op het Rembrandtplein die vol reclame staan zijn een combinatie van deze twee dingen.
De enorme schermen tonen de hele dag door (gevisualiseerde) reclame. Doordat de schermen zo enorm zijn en hoog hangen vallen ze meteen op. Marketing technisch gezien is deze drukbezochte plek dus ook nog een goede reclamespot.

———————————————————————————————————————-

Opdracht 2: Doelgroep 50+ – Sportbedrijf Arnhem en Hartstichting

Sportbedrijf Arnhem
Untitled

Sportbedrijf Arnhem stimuleert dat elke Arnhemmer voldoende sport en/of beweegt. Hierbij richten zij zich voor een groot deel ook op 50 plussers. Zo zijn er op de website veel afbeeldingen aanwezig waarop fitte en gelukkige 50 plussers te zien zijn. Zo associeert sportbedrijf Arnhem fit zijn met gelukkig zijn. Op de website worden onder meer wandeltochten, fietstochten en zwemactiviteiten aan 50 plussers aangeboden. Dit wordt op een motiverende, niet betuttelende manier weergegeven. Dit zorgt ervoor dat de doelgroep gemotiveerd raakt en er zin in krijgt. Ook wordt er advies door deskundige gegeven om de ouderen nog meer te motiveren.

Hartstichting
11596
Het is algemeen bekend dat een gezonde voeding goed is voor lichaam, hart en geest. Naarmate je ouder wordt, ben je gevoeliger voor allerlei kwaaltjes. Dit maakt het nog belangrijker dat je gezond eet. Hier speelt de hartstichting goed op in. De hartstichting verteld aan 50 plussers wat voor hen de juiste voeding is, maar ook wat lekker is. Zo kunnen ook de 50 plussers nog blijven genieten van eten. Doordat de hartstichting een bekende naam is, nemen vele 50 plussers dit advies serieus. Door afbeeldingen te gebruiken van lekker voedsel hoopt de hartstichting de 50 plussers te stimuleren om gezond en lekker te eten.

Concept
Doelgroep: 50 plussers
Product: fit en vitaal guide

Om 50 plussers gezond te houden is het belangrijk dat zij goed eten en voldoende bewegen. Om dit voor elkaar te krijgen heb ik een nieuw concept ontwikkeld. Op gezonde producten voor de doelgroep die in de supermarkt te koop zijn is een uitleg van een oefening te vinden die zit fit houd. Denk hierbij aan oefeningen die de 50 plussers thuis kunnen uitvoeren zoals buikspieren, squats en vele andere oefeningen. Op elk product is een andere oefening te vinden. Ook worden de oefeningen steeds vernieuwd. Dit zorgt ervoor dat de 50 plussers actief bezig blijven met de oefeningen, maar ook dat zij gestimuleerd worden om de gezonde producten waarop de oefeningen staan aan te schaffen. Twee vliegen in één klap dus.

———————————————————————————————————————-

Opdracht 3: doelgroep -50 – Converce en Lowlands

Converse
Untitled

Converse, het Amerikaanse sportmerk dat werd opgericht in 1908 is uitgegroeid tot lifestyle merk van met name subgroepen en celebrities. Eigenzinnigheid en creativiteit met een rebels randje vormen de kern van het merk. Nu heeft het merk een wel érg slimme manier bedacht om het merk bij de doelgroep, jongeren, in de publiciteit te brengen. Converse werkt namelijk sinds een paar jaar samen met Mojo Concerts, een organisatie die jaarlijks zo’n tweehonderd concerten en festivals organiseert. Een van de festivals die Mojo organiseert is Lowlands. Vrijwel alle jongeren kennen dit festival wel en willen erbij zijn. De ideale plek dus om je merk te promoten. Dit is dan ook wat converse heeft gedaan. Op Lowlands staat elk jaar de Converse Compound. Dit is een fijne chill-area waar je een kijkje kunt nemen bij het museum van vroeger en door artists gepimpte exemplaren, of gewoon rustig op een bankje kunt gaan zitten om rond te kijken. De Lowlands bezoekers kunnen er ook hun eigen All Stars pimpen. ’s Avonds verandert de Compound in een party hotspot. Zo wordt het een plek waar gerelaxt en gefeest kan worden. Maar dit vond Converse nog niet genoeg, sinds 2012 jaar zijn er zelfs exclusieve Lowlands All Stars, enkel verkrijgbaar in de winkels op het festival. Door deze aanpak wordt het merk Converse bij de doelgroep aan de man gebracht.

Redical
Untitled

Redical is een nieuw opkomen merk voor jongeren. Het merk is begonnen met heren shirts maar verkoopt nu ook vrouwen shirts. Het is de bedoeling dat dit merk zich in de toekomst gaat uitbreiden. Twee jongens uit Amsterdam hebben in 2011 het merk Redical opgezet. Om het merk aan de man te brengen heeft Redical iets slims bedacht. Vrienden die in Amsterdam woonden lieten zij met de door hun ontworpen shirts rondlopen. Dit werkte! Door mond-op-mondreclame steeg de verkoop van de shirts in korte tijd enorm. Om de verkoop buiten Amsterdam te stimuleren maken zij gebruik van bekende Nederlanders. Zij laten deze bekende Nederlanders die binnen de doelgroep vallen, zoals Yes-r, Gregory van der Wiel, Nick en Simon en Ali B, gratis de Redical shirts dragen. Doordat de doelgroep de shirts bij de bekende Nederlanders zien voelen zij ook de behoefte om een Redical shirt te kopen. Dit is een slimme manier om het product aan de man te brengen. Want we weten allemaal dat jongeren zich vergelijken met bekende personen.

———————————————————————————————————————-

Opdracht 4: HEMA
Untitled
Iedereen kent het wel, waar je ook bent, als je om je heen kijkt zie je overal mensen die aan het haasten zijn. Vrijwel iedereen heeft het druk. Door dit drukke en hectische leven dat de meesten mensen tegenwoordig leiden blijft er weinig tijd over voor jezelf. Tijd om even te ontspannen, om met een kopje thee languit op de bank te liggen is er niet. Dit is wel belangrijk. Zonder voldoende vrije tijd is een gezonde manier van leven eigenlijk niet goed mogelijk, blijkt uit onderzoek.
Hier kan de Hema goed op inspelen. Om de consument wat meer vrijetijd te geven en wat lasten uit handen te nemen moet er een Hema bezorgservice komen. Want, zit je net na een drukke dag even op de bank en je bedenkt je dat je nog wat moet hebben? Bel de Hema!
Zij komen het brengen, en jij kan met de voetjes omhoog.

———————————————————————————————————————-

Opdracht 5 – Verbastering Renaissance schilderij

Origineel
Untitled

Verbastering
2
Waar het vroeger nog de normaalste zaak van de wereld was dat vrouwen het huishouden deden, voor hun man en kinderen zorgden is dat nu niet meer zo. Steeds meer vrouwen kiezen voor een carrière. Er wordt niet meer van de vrouw verwacht dat zij thuis blijft om voor de kinderen te zorgen en het eten op tafel zet zodra de man thuis komt. De verhouding tussen man en vrouw is vandaag de dag goed verdeeld. Men kijkt er niet raar van op als tegenwoordig de man thuis blijft en voor het kind zorgt in plaats van de vrouw. De emancipatie van de vrouw is dus goed op weg. Iedereen is gelijk, ook man en vrouw.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s